onsdag 11 mars 2009

Fantasi

Det folk undrar mest över när man pratar om den kolhydratfattiga kosten är, om man inte längtar hemskt efter smörgås. Man är ju liksom uppvuxen på smörgås. Och potatis. Och pasta.
Ris vet jag inte förekom hemma när jag var liten. Klart man kan tycka det ser gott ut med en rostad brödskiva med marmelad eller ost, eller i mitt fall en tallrik med spagetti. Men suget efter det försvinner. Det är inte det första jag tänker på när jag blir hungrig. Man hittar nya saker man längtar efter. Det finns ju så mycket gott inser man när man studerar recept från en annan synvinkel. Förr unnade jag mej ju nästan aldrig något stuvat tex. Nu frossar man ju i stuvad vitkål, blomkål, morötter och ostgratinerad broccoli. Sallader (inte "gräs" som dom flesta för-knippar med sallad) i alla dess former. Idag ska jag göra Waldorf-sallad. En bytta med coleslaw står alltid färdig i kylen att krydda maten med. På spa i Sunne häromdagen åt jag en variant av den som var hemskt god. Får försöka leta mej fram till den smaken. Problemet är nar man blir bjuden och inte har full valfrihet. Jag är inte fanatisk men tycker ändå att det är skönt när man sköter dieten och kan unna sej. När jag var inne hos Lars-Erik förra veckan på lunch bjöd han på stekt fläsk och morot som han stekt i fläskflottet. Helt fantastiskt gott. Och nån mer mat behövde jag inte den dagen. En liten skål med yoghurt på kvällen var allt.
Nu ska jag göra mej en god frukost på stekfläsk och äggröra.

Inga kommentarer: